loading...

هلنا عباسی

بازدید : 556
10 آذر 1399 زمان : 18:15

انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار مهم و حساس است چون آینده فرد را تقریبا مشخص می کند و زندگی فرد و سلامت روان او را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتخاب رشته باید بر اساس علاقه فرد باشد و تنها آینده رشته و اعتبار دانشگاه ملاک نیست.

انتخاب رشته اگر به خوبی انجام نشود و بدون آگاهی صورت گیرد تاثیرات مخربی را بر جای خواهد گذاشت و باعث مشکلاتی مانند افسردگی، عدم موفقیت تحصیلی، عدم رضایت شغلی و همچنین احساس ناکارآمدی و ... می شود.

استعداد و علاقه در انتخاب رشته تاثیر مهمی دارد در این مقاله به بررسی جامع و کامل دیدگاه روانشناسان می پردازیم.

انتخاب رشته صحیح کنکور پلی به سوی آینده ای روشن

انتخاب رشته صحیح باید بر اساس علاقه و استعداد باشد و طوری انتخاب شود که احتمال قبولی بر اساس علاقه و استعداد وجود داشته باشد.

اگر رشته ای در آن قبول شده اید بر اساس علاقه شما باشد در آینده تاثیر مثبتی بر روی شغل و رسیدن به خواسته هایتان خواهد داشت و باعث سلامت روان شما می شود و در تحصیل به موفقیت های عالی خواهید رسید.

در ادامه تاثیرات مثبتی که انتخاب رشته در آینده می گذارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

احساس مثبت نسبت به خود

وقتی افراد کاری را انجام می دهند بر حسب علاقه و توانایی شان است در آن کار موفق تر خواهند بود و اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت و در آن کار پیشرفت می کنند و آینده روشنی را برای خود تصویرسازی میکنند.

اما اگر در آن کار توانایی نداشته باشند با شکست رو به رو می شوند و در آن زمینه ناتوان خواهند بود و به موفقیت نمی رسند.

پیشرفت تحصیلی و شغلی

برای پیشرفت دو گزینه استعداد و علاقه بسیار مهم است، رشته هایی که تحصیل می کنید اگر بر اساس علاقه و استعدادتان باشد در آن موفق تر خواهید بود و احتمال پیشرفت شما افزایش می یابد، اما اگر بدون علاقه به سمت رشته ای بروید سریع از آن خسته می شوید و به آینده آن فکر نمی کنید.

شکوفایی خلاقیت و نبوغ

رشته هایی که بر اساس علاقه باشد احتمال پیشرفت و موفقیت به شدت در آن افزایش یافته و فرد دوست دارد به خلاقیت و نوآوری بپردازد و یک طرح و وسیله جدید ابداع کند، و انگیزه برای ادامه تحصیل افزایش می یابد.

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته صحیح کنکور

انتخاب رشته صحیح به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای آنکه انتخاب درستی داشته باشید باید این عموال را در کنار هم مورد بررسی قرار دهید.

برای اینکه انتخاب رشته بهتری داشته باشید باید از یک مشاوره تحصیلی با تجربه کمک بگیرید تا بتواند در انتخاب به خوبی شما را راهنمایی کند.

در زیر عواملی که برای انتخاب رشته به شما کمک می کند تا تصمیم گیری بهتری داشته باشید را مورد بررسی قرار می دهیم.

نقش خانواده

یکی از عواملی که باید در تصمیم گیری و انتخاب های فرزندان نقش بسیار مهمی دارد خانواده است.

گاهی والدین به فرزندانشان فشارهای زیادی وارد می کنند تا آرزوهای دست نیافته خود را فرزندانشان به واقعیت تبدیل کنند و یا به درآمد بالا و موقعیت اجتماعی بیش از اندازه توجه کرده و فشار زیادی را به فرزند خود تحمیل می کنند.

والدین با این رفتار نامناسب باعث می شوند که فرزندان رشته ای را انتخاب کنند که به آن علاقه ندارند و در آینده در آن موفق نخواهند بود.

والدین باید تصمیم گیری نهایی را برعهده فرزندشان بگذارند اما در انتخاب رشته او را راهنمایی کنند و برای اینکه یک انتخاب صحیح داشته باشد از مشاور تحصیلی کمک بخواهند تا فرزندشان را با انواع رشته ها آشنا کند.

والدین باید اهمیت شان اجتماعی و درآمد مالی و انواع شغل ها را برای فرزندشان توضیح دهند و پیامدهای تصمیم را برایش بگوییند تا فرزند بتواند با خیال راحت و به طورمستقل تصمیم بگیرد.

چشم و هم چشمی

چشم و هم چشمی باعث می شود که معیارهای اشتباهی برای انتخاب رشته در نظر بگیرید و بیشتر دوست دارید تا در پیش اقوام و دوستان مورد توجه قرار بگیرید و اسم تان سرزبان ها بیفتد و بر اساس علایق و سلیقه خود انتخاب نکنید.

نقش علاقه و توانمندی ها

یکی از مهمترین گزینه هایی که در انتخاب رشته مهم است میزان علاقه مندی شما می باشد اگر علاقه داشته باشید مشکلات و سختی هایی که در مسیر راه برای شما به وجود می آید را بهتر تحمل می کنید و با انگیزه و پشتکار فروان برای رسیدن به هدف می جنگید.

افراد باید در کنار علاقه با توانایی های خود آشنا باشند و به خوبی خودشان را بشناسند تا بتواند با انتخاب بهترین و مناسب ترین رشته آینده موفقی داشته باشند.

در نظر گرفتن فرصت های شغلی

در انتخاب رشته نسبت به شغل آینده خود توجه کنید و بر اساس سلیقه و استعداد رشته ای را انتخاب کنید که بازار کاری خوبی داشته باشد چون شغل بسیار مهم است.

برای اینکه انتخاب رشته شما به خوبی انجام شود و همه جوانب را در بر گیرد باید از مشاور کمک بگیرید و نسبت ها به شغل ها پرس و جو کنید و رشته ها را به خوبی بشناسید.

انتخاب رشته موفق یک تعامل مناسب بین منطق و علاقه به وجو می آورد و به هر دو عامل آینده شغلی و علاقه و استعداد فرد توجه می کند.

انگیزه ها و اهداف عامل تعیین کننده

در انتخاب رشته انگیزه و اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و بر اساس اولویت هایی که برایتان مهم است و می خواهید در آینده به آن ها برسید و در 5 سال آینده جایگاه مناسبی داشته باشید انتخاب رشته کنید.

شما باید اهداف و اولویت های 5 سال آینده خود را بنویسید و برای آنچه می خواهید تلاش کنید این اهداف می تواند درآمد بالا، کمک به دیگران و یا کسب موقعیت اجتماعی باشد.

تاثیر ویژگی های شخصیتی

قبل از انتخاب رشته بهتر است یک خودشناسی انجام دهید و با ویژگی های شخصیتی خود به خوبی آشنا شوید تا بتوانید انتخاب رشته ای را انجام دهید که بر اساس ویژگی های شخصیتی و توانایی شما باشد.

درانتخاب رشته ویژگی هایی مانند درون گرا و برون گرا بودن، منطقی و احساسی بودن نقش مهمی دارد مثلا افرادی که درون گرا هستند نمی توانند در شغلی که باید روابط اجتماعی قوی داشته باشند موفق شوند.

به عنوان مثال کسی که می خواهد در آینده وکیل شود باشد باید قدرت بیانش بالا باشد و جسارت و توانایی متقاعد کردن بالایی داشته باشد تا بتواند در شغلش موفق شود.

یا در رشته نقشه کشی باید دید سه بعدی داشته باشد تا بتواند به راحتی آن ها را ترسیم کند و برای موفقیت خود تلاش کند تا به اهداف آینده اش برسد.

تبعات انتخاب رشته نادرست و ناآگاهانه در کنکور

انتخاب رشته ای که در آن علاقه و استعداد دخیل نباشد فرد در آن موفق نخواهد بود و به اجبار و گرفتن مدرک آن را ادامه می دهد و بر اساس توانایی فرد رشته درستی نبوده و مشکلاتی برای فرد به وجود می آید.

در ادامه به برخی از تبعات انتخاب رشته نادرست آشنا خواهید شد.

احساس ناکامی در اثر انتخاب نادرست رشته کنکور

رشته ای که انتخاب کرده اید اگر به آن علاقه نداشته باشید و توانایی و استعداد شما در آن زمینه ضعیف باشد یادگیری دروس و قبولی در امتحانات برای شما سخت خواهد بود و در شغل آینده خود اگر بر اساس رشته تحصیلی شما باشد موفق نخواهید بود.

عدم موفقیت در درس باعث می شود که احساس شکست کنید و اعتماد به نفس شما کم شود و تاثیرات منفی بر روی روحیه شما بگذارد.

احساسی ناکامی و شکست به سراغ شما خواهد آمد چون رشته خود را براساس علاقه و استعدادتان انتخاب نکرده اید و از انتخاب آن پشیمان هستید.

مشکلات تحصیلی

برای انجم فعالیت ها و موفق شدن در آن زمینه باید انگیزه داشته باشید و داشتن انگیزه تا حد زیادی به علایق شما بستگی دارد هر چه در انتخاب خود دقت کنید و با علاقه آن را برگزینید برای موفقیت در آن تلاش خواهید کرد.

باید برای مطالعه دروس انگیزه و علاقه داشته باشید تا در آن زمینه پیشرفت کنید اگر استعداد و علاقه نداشته باشید درتحصیل دچار مشکلاتی خواهید شد.

پیدا نکردن شغل مناسب در اثر انتخاب نادرست رشته کنکور

وقتی شغل انتخاب شده بر اساس علاقه ما نباشد در آن موفق نخواهیم بود و کارهایمان را به درستی انجام نخواهیم داد.

شغل اگر مناسب ما نباشد برای پیشرفت در آن تلاش نمی کنیم و موقعیت خوبی برای خود ایجاد نمی کنیم.

از دست دادن زمان

در انتخاب رشته سعی کنید با دقت انتخاب کنید تا بعدا از انتخاب خود پشیمان نشوید.

بسیاری از افراد بدون توجه به علاقه و استعداد خود یک رشته را انتخاب می کنند و چون در آن موفق نیستند و علاقه ای به انتخاب خود ندارند تصمیم به انصراف می گیرند.

انصراف آن ها باعث می شود مدت زمانی که در رشته تحصیل کرده اند به فنا بروند و زمان خود را از دست بدهند، این افراد باید ارزش زمان را بدانند و همان ابتدا با دقت بیشتری به انتخاب رشته بپردازند.

راهکارهایی برای انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد

آزمون های استعداد یابی و خدمات مشاوره

کمک گرفتن از مشاوربسیار مفید است و او می تواند با انجام تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی شما در زمینه رسیدن به علایق و خواسته یتان راهنمایی کند تا شما با انتخاب درست ، در آینده به موفقیت برسید.

راجع به رشته و شغل مورد نظرتان تحقیق کنید

برای اینکه انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخاب های افراد در زندگی می باشد باید افراد سعی کند رشته هایی که مدنظرشان است و احساس می کنند بر اساس علایق و سلیقه های آن ها می باشد باید تحقیقات لازم را انجام دهند.

آن ها می توانند با دانشجویانی که در آن رشته تحصیل می کنند مشورت کنند و با فارغ التحصیلان در ارتباط باشند تا بهتر با محیط کاری آن ها آشنا شوند و ببینند که آیا محیط کاری این رشته با روحیات آن ها متاسب می باشد یا نه.

آن ها باید تحقیقات جامعی انجام دهند و به دانشگاه ها و مراکز شغلی سر بزنند و کتاب ها و واحدهایی که دانشجویان در این رشته باید پاس کنند آشنا شوند تا ببینند علاقه به این رشته دارند و می توانند در آن پیشرفت کنند وبه موفقیت برسند و بعد با خیال راحت رشته موردنظر را انتخاب کنند.

در مقابل قضاوت های نادرست دیگران بایستید

اگر با تحقیقات درست رشته مورد نظرتان را انتخاب کرده اید و بر اساس منطق و علایق شما می باشد پس از انتخاب خود مطمئن باشید و در مقابل انتقادها و نظرات دیگران مقاومت کنید.

هر فرد ویژگی ها و شخصیت های خاص خودش را دارد و علایق در آن ها متفاوت است پس سعی کنید برای هدف خود تلاش کنید و نگذارید رفتار دیگران شما را از تصمیمی که گرفته اید پشیمان کند.

انتخاب رشته صحیح کنکور، دانشگاه آزاد یا سراسری

بسیاری از افراد انتخاب دانشگاه برای آن ها مسئله ساز می شود و نمی دانند که در دانشگاه آزاد به سمت رشته مورد علاقه خود بروند یا در دانشگاه دولتی رشته ای ضعیف تری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

مثلا این تعارض می تواند بین دانشگاه آزاد شهر خودتان با دانشگاه دولتی شهر دیگری باشد در این هنگام باید فرد به مسائلی دیگری که برایش اهمیت دارد توجه کند.

مثلا شهریه دانشگاه آزاد ممکن است برایشان سنگین باشد و نتواند آن را پرداخت کند و یا غربت و دوری در شهر دیگر برایش سخت باشد و خانواده راضی به ادامه تحصیل در شهر دیگری باشند.

فرد باید مسئله های مختلف را براساس شرایطش مورد بررسی قرار دهد تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد، در این زمینه می تواند از مشاورتحصیلی کمک بخواهد.

سخن آخر در مورد انتخاب رشته صحیح کنکور سراسری

انتخاب رشته در آینده شما تاثیر مهمی دارد اگر بدون تحقیق و بدون کسب آگاهی انتخاب رشته کردید و به علایق و توانایی خود توجه نکردید در آینده به مشکل برخواهی خورد.

اگر انتخاب شما اشتباه باشد و به موقعیت هایی که دوست داشتید نرسیدید در آینده از انتخاب خود پشیمان شده و افسوس خواهید خورد.

در این زمینه می توانید از مشاور و روانشناس کمک بخواهید تا با شناخت شما و آگاه شدن از جوانب شخصیتی شما، انتخاب رشته صحیحی برای شما در نظر بگیرد و شما با انتخاب صحیح ، دررسیدن به اهداف و خواسته های خود موفق باشید.

سوالات متداول

چطور می توانم راجع به استعدادهای خودم اطلاعات کسب کنم؟

معمولا افراد استعدادها و توانایی هایشان را در طول زندگی می شناسند همچنین می تواند با کمک روانشناس و انجام تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی، اطلاعاتی در مورد خود کسب کنند، و با بررسی نتایج آن ها به استعداد های خود پی ببرند.

انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار مهم و حساس است چون آینده فرد را تقریبا مشخص می کند و زندگی فرد و سلامت روان او را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتخاب رشته باید بر اساس علاقه فرد باشد و تنها آینده رشته و اعتبار دانشگاه ملاک نیست.

انتخاب رشته اگر به خوبی انجام نشود و بدون آگاهی صورت گیرد تاثیرات مخربی را بر جای خواهد گذاشت و باعث مشکلاتی مانند افسردگی، عدم موفقیت تحصیلی، عدم رضایت شغلی و همچنین احساس ناکارآمدی و ... می شود.

استعداد و علاقه در انتخاب رشته تاثیر مهمی دارد در این مقاله به بررسی جامع و کامل دیدگاه روانشناسان می پردازیم.

انتخاب رشته صحیح کنکور پلی به سوی آینده ای روشن

انتخاب رشته صحیح باید بر اساس علاقه و استعداد باشد و طوری انتخاب شود که احتمال قبولی بر اساس علاقه و استعداد وجود داشته باشد.

اگر رشته ای در آن قبول شده اید بر اساس علاقه شما باشد در آینده تاثیر مثبتی بر روی شغل و رسیدن به خواسته هایتان خواهد داشت و باعث سلامت روان شما می شود و در تحصیل به موفقیت های عالی خواهید رسید.

در ادامه تاثیرات مثبتی که انتخاب رشته در آینده می گذارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

احساس مثبت نسبت به خود

وقتی افراد کاری را انجام می دهند بر حسب علاقه و توانایی شان است در آن کار موفق تر خواهند بود و اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت و در آن کار پیشرفت می کنند و آینده روشنی را برای خود تصویرسازی میکنند.

اما اگر در آن کار توانایی نداشته باشند با شکست رو به رو می شوند و در آن زمینه ناتوان خواهند بود و به موفقیت نمی رسند.

پیشرفت تحصیلی و شغلی

برای پیشرفت دو گزینه استعداد و علاقه بسیار مهم است، رشته هایی که تحصیل می کنید اگر بر اساس علاقه و استعدادتان باشد در آن موفق تر خواهید بود و احتمال پیشرفت شما افزایش می یابد، اما اگر بدون علاقه به سمت رشته ای بروید سریع از آن خسته می شوید و به آینده آن فکر نمی کنید.

شکوفایی خلاقیت و نبوغ

رشته هایی که بر اساس علاقه باشد احتمال پیشرفت و موفقیت به شدت در آن افزایش یافته و فرد دوست دارد به خلاقیت و نوآوری بپردازد و یک طرح و وسیله جدید ابداع کند، و انگیزه برای ادامه تحصیل افزایش می یابد.

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته صحیح کنکور

انتخاب رشته صحیح به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای آنکه انتخاب درستی داشته باشید باید این عموال را در کنار هم مورد بررسی قرار دهید.

برای اینکه انتخاب رشته بهتری داشته باشید باید از یک مشاوره تحصیلی با تجربه کمک بگیرید تا بتواند در انتخاب به خوبی شما را راهنمایی کند.

در زیر عواملی که برای انتخاب رشته به شما کمک می کند تا تصمیم گیری بهتری داشته باشید را مورد بررسی قرار می دهیم.

نقش خانواده

یکی از عواملی که باید در تصمیم گیری و انتخاب های فرزندان نقش بسیار مهمی دارد خانواده است.

گاهی والدین به فرزندانشان فشارهای زیادی وارد می کنند تا آرزوهای دست نیافته خود را فرزندانشان به واقعیت تبدیل کنند و یا به درآمد بالا و موقعیت اجتماعی بیش از اندازه توجه کرده و فشار زیادی را به فرزند خود تحمیل می کنند.

والدین با این رفتار نامناسب باعث می شوند که فرزندان رشته ای را انتخاب کنند که به آن علاقه ندارند و در آینده در آن موفق نخواهند بود.

والدین باید تصمیم گیری نهایی را برعهده فرزندشان بگذارند اما در انتخاب رشته او را راهنمایی کنند و برای اینکه یک انتخاب صحیح داشته باشد از مشاور تحصیلی کمک بخواهند تا فرزندشان را با انواع رشته ها آشنا کند.

والدین باید اهمیت شان اجتماعی و درآمد مالی و انواع شغل ها را برای فرزندشان توضیح دهند و پیامدهای تصمیم را برایش بگوییند تا فرزند بتواند با خیال راحت و به طورمستقل تصمیم بگیرد.

چشم و هم چشمی

چشم و هم چشمی باعث می شود که معیارهای اشتباهی برای انتخاب رشته در نظر بگیرید و بیشتر دوست دارید تا در پیش اقوام و دوستان مورد توجه قرار بگیرید و اسم تان سرزبان ها بیفتد و بر اساس علایق و سلیقه خود انتخاب نکنید.

نقش علاقه و توانمندی ها

یکی از مهمترین گزینه هایی که در انتخاب رشته مهم است میزان علاقه مندی شما می باشد اگر علاقه داشته باشید مشکلات و سختی هایی که در مسیر راه برای شما به وجود می آید را بهتر تحمل می کنید و با انگیزه و پشتکار فروان برای رسیدن به هدف می جنگید.

افراد باید در کنار علاقه با توانایی های خود آشنا باشند و به خوبی خودشان را بشناسند تا بتواند با انتخاب بهترین و مناسب ترین رشته آینده موفقی داشته باشند.

در نظر گرفتن فرصت های شغلی

در انتخاب رشته نسبت به شغل آینده خود توجه کنید و بر اساس سلیقه و استعداد رشته ای را انتخاب کنید که بازار کاری خوبی داشته باشد چون شغل بسیار مهم است.

برای اینکه انتخاب رشته شما به خوبی انجام شود و همه جوانب را در بر گیرد باید از مشاور کمک بگیرید و نسبت ها به شغل ها پرس و جو کنید و رشته ها را به خوبی بشناسید.

انتخاب رشته موفق یک تعامل مناسب بین منطق و علاقه به وجو می آورد و به هر دو عامل آینده شغلی و علاقه و استعداد فرد توجه می کند.

انگیزه ها و اهداف عامل تعیین کننده

در انتخاب رشته انگیزه و اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و بر اساس اولویت هایی که برایتان مهم است و می خواهید در آینده به آن ها برسید و در 5 سال آینده جایگاه مناسبی داشته باشید انتخاب رشته کنید.

شما باید اهداف و اولویت های 5 سال آینده خود را بنویسید و برای آنچه می خواهید تلاش کنید این اهداف می تواند درآمد بالا، کمک به دیگران و یا کسب موقعیت اجتماعی باشد.

تاثیر ویژگی های شخصیتی

قبل از انتخاب رشته بهتر است یک خودشناسی انجام دهید و با ویژگی های شخصیتی خود به خوبی آشنا شوید تا بتوانید انتخاب رشته ای را انجام دهید که بر اساس ویژگی های شخصیتی و توانایی شما باشد.

درانتخاب رشته ویژگی هایی مانند درون گرا و برون گرا بودن، منطقی و احساسی بودن نقش مهمی دارد مثلا افرادی که درون گرا هستند نمی توانند در شغلی که باید روابط اجتماعی قوی داشته باشند موفق شوند.

به عنوان مثال کسی که می خواهد در آینده وکیل شود باشد باید قدرت بیانش بالا باشد و جسارت و توانایی متقاعد کردن بالایی داشته باشد تا بتواند در شغلش موفق شود.

یا در رشته نقشه کشی باید دید سه بعدی داشته باشد تا بتواند به راحتی آن ها را ترسیم کند و برای موفقیت خود تلاش کند تا به اهداف آینده اش برسد.

تبعات انتخاب رشته نادرست و ناآگاهانه در کنکور

انتخاب رشته ای که در آن علاقه و استعداد دخیل نباشد فرد در آن موفق نخواهد بود و به اجبار و گرفتن مدرک آن را ادامه می دهد و بر اساس توانایی فرد رشته درستی نبوده و مشکلاتی برای فرد به وجود می آید.

در ادامه به برخی از تبعات انتخاب رشته نادرست آشنا خواهید شد.

احساس ناکامی در اثر انتخاب نادرست رشته کنکور

رشته ای که انتخاب کرده اید اگر به آن علاقه نداشته باشید و توانایی و استعداد شما در آن زمینه ضعیف باشد یادگیری دروس و قبولی در امتحانات برای شما سخت خواهد بود و در شغل آینده خود اگر بر اساس رشته تحصیلی شما باشد موفق نخواهید بود.

عدم موفقیت در درس باعث می شود که احساس شکست کنید و اعتماد به نفس شما کم شود و تاثیرات منفی بر روی روحیه شما بگذارد.

احساسی ناکامی و شکست به سراغ شما خواهد آمد چون رشته خود را براساس علاقه و استعدادتان انتخاب نکرده اید و از انتخاب آن پشیمان هستید.

مشکلات تحصیلی

برای انجم فعالیت ها و موفق شدن در آن زمینه باید انگیزه داشته باشید و داشتن انگیزه تا حد زیادی به علایق شما بستگی دارد هر چه در انتخاب خود دقت کنید و با علاقه آن را برگزینید برای موفقیت در آن تلاش خواهید کرد.

باید برای مطالعه دروس انگیزه و علاقه داشته باشید تا در آن زمینه پیشرفت کنید اگر استعداد و علاقه نداشته باشید درتحصیل دچار مشکلاتی خواهید شد.

پیدا نکردن شغل مناسب در اثر انتخاب نادرست رشته کنکور

وقتی شغل انتخاب شده بر اساس علاقه ما نباشد در آن موفق نخواهیم بود و کارهایمان را به درستی انجام نخواهیم داد.

شغل اگر مناسب ما نباشد برای پیشرفت در آن تلاش نمی کنیم و موقعیت خوبی برای خود ایجاد نمی کنیم.

از دست دادن زمان

در انتخاب رشته سعی کنید با دقت انتخاب کنید تا بعدا از انتخاب خود پشیمان نشوید.

بسیاری از افراد بدون توجه به علاقه و استعداد خود یک رشته را انتخاب می کنند و چون در آن موفق نیستند و علاقه ای به انتخاب خود ندارند تصمیم به انصراف می گیرند.

انصراف آن ها باعث می شود مدت زمانی که در رشته تحصیل کرده اند به فنا بروند و زمان خود را از دست بدهند، این افراد باید ارزش زمان را بدانند و همان ابتدا با دقت بیشتری به انتخاب رشته بپردازند.

راهکارهایی برای انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد

آزمون های استعداد یابی و خدمات مشاوره

کمک گرفتن از مشاوربسیار مفید است و او می تواند با انجام تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی شما در زمینه رسیدن به علایق و خواسته یتان راهنمایی کند تا شما با انتخاب درست ، در آینده به موفقیت برسید.

راجع به رشته و شغل مورد نظرتان تحقیق کنید

برای اینکه انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخاب های افراد در زندگی می باشد باید افراد سعی کند رشته هایی که مدنظرشان است و احساس می کنند بر اساس علایق و سلیقه های آن ها می باشد باید تحقیقات لازم را انجام دهند.

آن ها می توانند با دانشجویانی که در آن رشته تحصیل می کنند مشورت کنند و با فارغ التحصیلان در ارتباط باشند تا بهتر با محیط کاری آن ها آشنا شوند و ببینند که آیا محیط کاری این رشته با روحیات آن ها متاسب می باشد یا نه.

آن ها باید تحقیقات جامعی انجام دهند و به دانشگاه ها و مراکز شغلی سر بزنند و کتاب ها و واحدهایی که دانشجویان در این رشته باید پاس کنند آشنا شوند تا ببینند علاقه به این رشته دارند و می توانند در آن پیشرفت کنند وبه موفقیت برسند و بعد با خیال راحت رشته موردنظر را انتخاب کنند.

در مقابل قضاوت های نادرست دیگران بایستید

اگر با تحقیقات درست رشته مورد نظرتان را انتخاب کرده اید و بر اساس منطق و علایق شما می باشد پس از انتخاب خود مطمئن باشید و در مقابل انتقادها و نظرات دیگران مقاومت کنید.

هر فرد ویژگی ها و شخصیت های خاص خودش را دارد و علایق در آن ها متفاوت است پس سعی کنید برای هدف خود تلاش کنید و نگذارید رفتار دیگران شما را از تصمیمی که گرفته اید پشیمان کند.

انتخاب رشته صحیح کنکور، دانشگاه آزاد یا سراسری

بسیاری از افراد انتخاب دانشگاه برای آن ها مسئله ساز می شود و نمی دانند که در دانشگاه آزاد به سمت رشته مورد علاقه خود بروند یا در دانشگاه دولتی رشته ای ضعیف تری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

مثلا این تعارض می تواند بین دانشگاه آزاد شهر خودتان با دانشگاه دولتی شهر دیگری باشد در این هنگام باید فرد به مسائلی دیگری که برایش اهمیت دارد توجه کند.

مثلا شهریه دانشگاه آزاد ممکن است برایشان سنگین باشد و نتواند آن را پرداخت کند و یا غربت و دوری در شهر دیگر برایش سخت باشد و خانواده راضی به ادامه تحصیل در شهر دیگری باشند.

فرد باید مسئله های مختلف را براساس شرایطش مورد بررسی قرار دهد تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد، در این زمینه می تواند از مشاورتحصیلی کمک بخواهد.

سخن آخر در مورد انتخاب رشته صحیح کنکور سراسری

انتخاب رشته در آینده شما تاثیر مهمی دارد اگر بدون تحقیق و بدون کسب آگاهی انتخاب رشته کردید و به علایق و توانایی خود توجه نکردید در آینده به مشکل برخواهی خورد.

اگر انتخاب شما اشتباه باشد و به موقعیت هایی که دوست داشتید نرسیدید در آینده از انتخاب خود پشیمان شده و افسوس خواهید خورد.

در این زمینه می توانید از مشاور و روانشناس کمک بخواهید تا با شناخت شما و آگاه شدن از جوانب شخصیتی شما، انتخاب رشته صحیحی برای شما در نظر بگیرد و شما با انتخاب صحیح ، دررسیدن به اهداف و خواسته های خود موفق باشید.

سوالات متداول

چطور می توانم راجع به استعدادهای خودم اطلاعات کسب کنم؟

معمولا افراد استعدادها و توانایی هایشان را در طول زندگی می شناسند همچنین می تواند با کمک روانشناس و انجام تست های شخصیت شناسی و استعدادیابی، اطلاعاتی در مورد خود کسب کنند، و با بررسی نتایج آن ها به استعداد های خود پی ببرند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 332
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 100
  • بازدید سال : 258553
  • بازدید کلی : 3152191
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی